Tycie i kontrola wagi podczas rzucania palenia

Wzrost apetytu i zwiększone łaknienie to naturalne „uroki” rzucania palenia. Mogą one być szczególnie niebezpieczne i uciążliwe dla tych osób, które mają problem z utrzymaniem wagi na stabilnym poziomie, ponieważ prowadzą do tycia i niekontrolowanego przybywania dodatkowych kilogramów.

Problem ten dotyczy nawet 90% rzucających palenie osób. Oczywiście wiele zależy od naturalnych uwarunkowań, naszej woli pozbycia się nałogu, a także sposobu, w jaki żegnamy się z papierosami. Dodatkowe kilogramy pojawiają się dosyć łatwo, jeśli na przykład podjadamy zamiast „dymka” albo jedzeniem zabijamy głód nikotynowy.

Czy utrzymanie swojej wagi jest po rzuceniu palenia w ogóle możliwe? Jak postępować i co jeść, by nie przybyło nam zbędnych kilogramów?

Organizm bywa przewrotny

Podejmując wyzwanie należy być szczególnie czujnym. Czasem dodatkowe kilogramy pojawiają się na wadze niemal od razu. Bywa jednak i tak, że nadchodzą niezauważenie, gdy nikt się ich już nie spodziewa. Zdarza się tak, że po kilku lub kilkunastu tygodniach od rzucenia palenia, gdy nasza radość ze zwycięstwa jest już bardzo bliska, okazuje się, że przytyliśmy. Czy można coś na to poradzić?

Zbędne kilogramy podczas rzucania palenia – skąd się biorą?

Źródeł po nałogowego tycia może być kilka. Pierwsze i chyba najważniejsze ma aspekt psychiczny, który może pchać nas do ciągłego podjadania. Ta ciągła potrzeba jedzenia wynika nie tyle ze zwiększonego apetytu, ile ze stresu. Palacz pozbawiony swojej używki zaczyna robić się nerwowy. Denerwuje się nie tylko jego głowa, ale również ciało. By odwrócić jego uwagę – je – paluszki, chipsy czy jakąkolwiek inną przekąskę, którą można zająć ręce. Tego typu czynności w jakiś sposób zastępują rzucającemu cały rytuał palenia. Niestety, efektem takiego działania są właśnie zbędne kilogramy.

Drugim źródłem tycia w czasie rzucania palenia jest sam mechanizm nałogu. Wiadomo nie od dziś, że nikotyna oddziałuje na nasz układ nerwowy. Między innymi sprawia, że mamy mniejszy apetyt, w efekcie czego jemy mniej niż osoby niepalące. Jeśli pozbawimy organizm papierosów, z dużą dozą prawdopodobieństwa, nastąpi zmniejszenie wydajności naszego metabolizmu, a także perystaltyki jelit. W rezultacie tego rzucający palenie mogą zacząć również cierpieć na zaparcia, a następnie zaobserwują wzrost swojej dotychczasowej wagi.

podczas rzucania palenia

Co zrobić, żeby nie przytyć podczas rzucania palenia?

Wahania wagi w czasie rzucania palenia są trudne do całkowitego wyeliminowania. Można jednak starać się, by nie wywołały one w naszym organizmie zbyt dużych zmian.

Dobra wiadomość jest taka, że z czasem metabolizm i praca całego organizmu wracają do normy. Niezbędne do tego będą jednak odpowiednia dieta i ćwiczenia. Od pierwszego dnia bez papierosa musimy pamiętać o zdrowym odżywianiu. Jeśli dotychczas tego nie zrobiliśmy, będzie to dobry moment, żeby zacząć. Zdrowe, lekkie i zrównoważone posiłki pozwolą nam nie tylko kontrolować wagę, ale również utrzymać ciało w doskonałej formie.

Nie może to jednak oznaczać szczególnie restrykcyjnej diety, która utrzymywałaby nas w stanie permanentnego głodu. W czasie rzucania palenia bardzo ważne jest zrównoważone i zbilansowane menu. Jeśli doprowadzimy do sytuacji, kiedy nasz organizm będzie głodny, ryzykujemy wówczas powrót do nałogu. By misja zakończyła się sukcesem, powinniśmy jeść małe porcje, ale często, żeby cały czas być sytym i nie czuć niezadowolenia i frustracji.

W diecie powinny znaleźć się owoce, warzywa oraz potrawy bogate w witaminy i składniki odżywcze, takie jak na przykład błonnik, który pomaga w usprawnieniu perystaltyki jelit. A gdy dopadnie nas ochota na podjadanie, tłuste przekąski możemy zastąpić orzechami, suszonymi owocami albo pestkami słonecznika lub dyni. Nie wolno nam także zapominać o regularnych ćwiczeniach i spacerach.

Czy nałogowy palacz ma normalną wagę?

Analizując kwestię tycia podczas rzucania palenia, nasuwa się jeszcze jedno pytanie. Czy osoba paląca papierosy ma w ogóle „normalną” wagę? Czy nie jest tak, że będąc pod działaniem nałogu, nasza ilość kilogramów jest nieprawdziwa? Skoro nikotyna wpływa na receptory w mózgu i zaburza metabolizm, może się okazać, że dopiero po porzuceniu nałogu, uzyskamy właściwą sobie wagę. Można więc powiedzieć, że właśnie wtedy nasze ciało odzyska zdrowie również w tym aspekcie.

Tycie podczas rzucania palenia – podsumowanie

Może się zdarzyć, że nie unikniemy drobnych skoków wagi podczas rzucania palenia. Warto jednak mieć cały czas na uwadze cel, który nam przyświeca, czyli całkowite uwolnienie się od nałogu. W trakcie procesu musimy szczególnie dbać o nasze zdrowie, dobrze się odżywiać i uprawiać ćwiczenia. Świetnie zadziała także ruch na świeżym powietrzu.

Z czasem funkcjonowanie naszego organizmu wróci na właściwe tory, a my będziemy mogli cieszyć się zdrowiem i świeżym powietrzem! Co więcej, wahania wagi są tylko chwilowe i obawa przed nimi nie powinna powstrzymać nas przed próbą rzucenia nałogu. Na każdym etapie warto uważnie przyglądać się swojego organizmowi i ciału, a w razie potrzeby udać się po pomoc do specjalisty, który wskaże odpowiednie rozwiązania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *